Oceaan vzw

BOEK

cover van het boek

Wat als...

Er tachtig mogelijk authentieke Van Goghs liggen te verstoffen in een kunstopslagplaats in New York?

Bovenstaande zin is geen fictief scenario. De collectie bestaat echt en kent op z'n zachts gezegd een woelige geschiedenis. Ik verdiepte me er 11 jaar in en schreef er een boek over.

Hoe dit verhaal op mijn pad kwam

Over de titel van het boek

Over de ondertitel van het boek

Hoe Jelle de Boer zijn collectie verzamelde

Wat er fout liep in Zwitserland

Wat ik te weten kwam in Zuid-Frankrijk

Vier reacties

Spannender dan het WK

Boekpresentatie Amsterdam 24-01-23

Eind november ’22 bracht de Deeluitgeverij mijn eerste boek Wij zijn niet geïnteresseerd in nieuwe van Goghs uit. Het is een verhaal waarin ik mij jarenlang heb vastgebeten en waarin alles wat in mijn werk en leven belangrijk is, als een puzzel in elkaar is gevallen.

In het verleden schreef ik toneelstukken over de schilders Rubens en Ensor en over de componisten Liszt en Schubert. Toen ik in de zomer van 2011 louter toevallig op het spoor kwam van een totaal onbekende Van Gogh-collectie, wist ik meteen: hier moet ik iets over schrijven.

Jelle De Boer was een volkse Nederlander die in de jaren 60 van de vorige eeuw in zijn bescheiden huis in Amsterdam een tentoonstelling organiseerde met naar zijn zeggen tachtig nieuwe, door hem ‘ontdekte’ Van Goghs. Ruim vijftig jaar en vele avonturen later is nog steeds onduidelijk of er al dan niet authentieke Van Goghs in de collectie zitten.

Eerst schreef ik een scenario voor een fictiefilm dat gebaseerd was op de ervaringen van Jelle de Boer en de huidige eigenaars. Producenten toonden interesse, maar wilden eerst weten of er al dan niet authentieke Van Goghs in de collectie zitten en haakten finaal af. Nadien schreef ik een roman. Toen de uitgever die ik na lang zoeken vond mijn nawoord las met daarin een beschrijving van de feiten waarop mijn roman was gebaseerd, suggereerde hij om mijn roman om te ploegen tot een non-fictie verhaal. Reden: de waarheid is sterker dan alle fictie die eruit gedistilleerd kan worden. Ik voelde dat hij gelijk had en volgde zijn raad op.

In dit non-fictieboek - waarin ik toch een paar stukjes scenario en roman heb verwerkt - vertel ik niet alleen het verhaal van de collectie, maar ook wat een en ander bij mij persoonlijk teweeg bracht. Van Vincent van Gogh is geweten dat hij meermaals in de psychiatrie belandde, van Jelle de Boer dat hij hallucinaties had. Ook mijn vader zaliger had een psychiatrische aandoening; mijn eigen zoon heeft die geërfd en psychiatrie is een belangrijk deel van mijn leven gaan uitmaken.

Wat wil nu het toeval: dat uitgerekend mijn zoon mij op het spoor van de collectie zette: hij nam mij mee naar het huis waar mijn vader als kind al woonde en ik als tienjarige knaap met twee vingertjes mijn allereerste toneelstukje tikte. We maakten er kennis met een van de huidige eigenaars. Meer dan tien jaar en veel avonturen later is de cirkel rond: ik heb het gevoel dat ik heb verteld wat ik moest vertellen.

Bestellen

Het boek bestellen kan via Tijdschriftenwinkel.be

Woon je binnen een straal van 25 km rond Antwerpen en krijg je het boek graag aan huis geleverd,
geef dan een seintje en ik kom met veel plezier langs met de fiets.

Persreacties

1) Interview Gazet van Antwerpen (19-11-22)

2) Interview Radio Centraal (24-12-22). We pikken in wanneer het boek ter sprake komt:

3) Walter Lotens: 5 sterren-recensie bij het Humanistisch Verbond en in De Wereld Morgen

4) Mark De Geest: Recensie geschreven voor G-geschiedenis en op Facebook gepubliceerd

Research in Arles

Research in Arles

Geheimen in Luzern

Geheimen in Luzern

Research in het Getty museum, L.A.

Research in het Getty museum, L.A.

komt goed dat boek

komt goed dat boek

LEZINGEN | Wij zijn niet geïnteresseerd in nieuwe Van Goghs

Graag kom ik bij u en uw vereniging vertellen over de belangrijkste thema’s van mijn boek Wij zijn niet geïnteresseerd in nieuwe Van Goghs. Op deze pagina vindt u alle info hierover.

WAT

In 1966 stelde de volkse, Nederlandse kunstverzamelaar Jelle de Boer naar zijn zeggen tachtig verloren gewaande Van Goghs tentoon. Het kunstestablishment zweeg. Een jaar later nam het Zwitserse gerecht de collectie bij een expo in Luzern in beslag, maar tijdens de vele processen die volgden werd nooit aangetoond dat het om valse werken ging. (meer info over het boek: zie boven)

Via o.a. foto’s en oude journaalfilmpjes vertel ik het bizarre verhaal van de collectie en de kleurrijke hoofdpersonages; ik leg uit waarom de kwestie De Boer mij persoonlijk zo heeft geraakt en kaart thema's aan als ‘echt en vals’,‘macht en onmacht’ en de ‘psychische kwetsbaarheid’ van Vincent en anderen.

Tijdens mijn jarenlange research in binnen- en buitenland ondervond ik veel weerstand - ondermeer bij het Van Gogh Museum - een verhaal dat inzicht geeft in de werking van het kunstestablishment. Slotsom van de lezing: de kans dat er in de collectie De Boer authentieke Van Goghs zitten blijft groot. Aan u om uw eigen mening te vormen.

Over de lezing

VOOR WIE

Geschikt voor socio-culturele verenigingen, kunstenorganisaties, bibliotheken, cultuurcentra, boekhandels, leesclubs, universiteiten, hogescholen en secundaire scholen (vanaf 14 jaar). Op vraag van de organisator kan meer gefocust worden op de 'echt-vals-problematiek’ of op thema’s ‘macht en onmacht’ en ‘psychische kwetsbaarheid’.

DE SPREKER

Geert Vermeulen werd in de jaren tachtig en negentig bekend als acteur in o.a. Het Pleintje, Alfa Papa Tango en Kongo. Voor televisie (vrt) schreef hij (i.s.m. anderen) de series In Vlaamse Velden en Katarakt. Daarnaast schreef hij ook een tiental toneelstukken, waaronder monologen over Pieter Paul Rubens en James Ensor.

NODIG

Beamer en groot scherm. In grote zalen een micro (liefst een headset).
Receptietafeltje om laptop en papieren op te leggen.

PRIJS

Vraagprijs 350 Euro (+ btw)
Via Literatuur Vlaanderen kunnen organisatoren een subsidie van 100 Euro aanvragen. Info en aanvragen: auteurslezingen.be
Verplaatsingskosten: treinticket of 0,4170 euro/km met de auto (vanuit Antwerpen).

CONTACT & RESERVATIES

Oceaan vzw
Geert Vermeulen
vermeulengeert10@gmail.com
gsm: +32 (0)475/40.97.77

TELEVISIE

foto uit In Vlaamse Velden

In vlaamse velden

foto uit In Vlaamse Velden

In vlaamse velden

foto uit In Vlaamse Velden

In vlaamse velden

foto uit Katarakt

Katarakt

foto uit Katarakt

Katarakt

foto uit Katarakt

Katarakt

foto uit het Contrakt

het contract

foto uit het Contrakt

het contract

foto uit Betonnen Muur

De Betonnen Muur

foto uit Brussel eigenzinnige metropool

Brussel eigenzinnige metropool

Katarakt

Katarakt

Katarakt is het verhaal van een amitieuze vrouw die in Haspengouw het fruitbedrijf van haar schoonfamilie probeert te redden.

Ook deze dertiendelige reeks werd door Menuet gemaakt. In 2007-2008 werd ze door de VRT uitgezonden. In 2008 won ze de Vlaamse Ster voor beste fictieprogramma. Ik ontwikkelde het verhaal en alle synopsissen, de scenario’s zelf schreef ik m.m.v. een collega.

Het Contract

het contract

Deze televisiefilm werd in de reeks ‘Made in Vlaanderen’ in 1989 door de VRT gemaakt en uitgezonden.
‘Het Contract’ was een co-productie met de NOS. Ik bedacht en schreef het scenario.

THEATER

Een fokker in de vlakte

een fokker in de vlakte

Cinema Rex
De kleine koning
Tango

tango

Tirannisie
De eerste sneeuw

Naast de producties voor OCEAAN schreef ik ook volgende theaterstukken:

Tango

tango

Een jeugdstuk over straatkinderen dat ik schreef voor theatergezelschap Tie3.

tirannisoe

tirannisoe

Een stuk over geweld binnen relaties dat ik eveneens voor LRV-producties schreef. Ook deze schoolvoorstelling werd vele jaren door verschillende acteurs/actrices gespeeld.

De biecht van Liszt

de eerste sneeuw

Een stuk over drie zussen en hun moeder die de begrafenis van hun vader/echtgenoot voorbereiden. Dit stuk wordt geregeld in het amateurcircuit gespeeld.

EXTRA

logo radio2

het koekoeksnest

Voor het VRT-radiofeuilleton ‘Het Koekoeksnest’ schreef ik een dertigtal afleveringen.

website © Spoor Oost ontwerp